maanantai 31. joulukuuta 2012

Gran Canaria! 1/4

Juuri hetki sitten (Viime lauantai yönä) palattiin kahden viikon matkalta Gran Canariasta. En kuitenkaan kännykän netistä huolimatta päässyt kirjoittamaan tänne blogiini matkapäiväkirjaa, joten nyt kirjoitan lyhyemmin, neljän postauksen verran, matkastani!
Onneksi apunani on paljon kuvia, norsun muisti (tai jos muilta kysytään, ainakin valikoivasti..), sekä matkalla tehdyt muutamat muistiinpanot!

Matkaan lähdimme koko perheen voimin; Aino äiti, Kimmo puoli-isä, ja armi pikkusisko olivat kanssani mukana matkalla. Vuokra-auton avulla pääsimme raapaisemaan hieman pintaa syvemälle, ja tutustumaan Gran Canariaan myös turistirysien ulkopuolella. Kuvat aukeavat klikkaamalla suuremmiksi, joten lukemisen jälkeen voi käydä kuvat läpi koko ruudun kokoisina, ja saada kanarian tunnelmasta todella kiinni ;)

Aamu alkoi kuudelta, ja puoli seitsemän viiletettiinkin jo lentokentälle taksilla. On aina mukavampi olla  kentällä aikaisin kuin myöhään, niin että jää aikaa kahviloihin ja tax free ostoksiin!

Lisää lupoaikaa oli tiedossa lentokoneessaa, jossa piti keksiä tekemistä kuudeksi ja puoleksi tunniksi. Muun muassa kuvasin taivasta varmaan kymmeneen otteeseen, ja onnistuin niistä vaivalla karsimaan tähän muutaman. Ruokakin oli aika hyvää, kun oli suklaakakun pala jälkkäriksi!

Pitkän odotuksen jälkeen siinsi vihreänä kumpuileva saari alapuolellamme, ja laskeutumisen jälkeen pääsimme vihdoin astumaan lentokoneesta ulos Gran Canarialle. Minä ja Armi riisuimme villatakkimme rituaalisesti ennen lentokoneesta poistumista.
Kun astuimme ulos, tuntui kuin kosteaa ja lämmintä sumua olisi pöllähtänyt päin kasvoja. Piinallisen pitkän laukkujenjonotuksen jälkeen päästiin viimein ulos (lentokentän bussiasemalle tosin, mutta kuitenkin :D)! Etsittiin oikea bussi käsimme, ja lähdettiin viilettämään kohti hotelliamme!

Kaupunkialueilla on aina vehreämpää kuin avomaastossa, esimerkiksi palmuja täällä on pääosin vain istutettuina.

Vasemmalla puolella näkyi lähes koko bussimatkan ajan aava, valtava Atlantin valtameri. Eikä vesi ollut mitään vihreää, vaan kunnon, syvän sinistä! oikella puolella näkyi puolestaan silmänkantamattomiin punertavaa, kumpuilevaa maastoa, jota värittää vihreät väripilkut ympärinsä niistä kohdin, kun kuivasta maasta oli punkenut pensaita ja puita.
harvaa (lähes) tasaista maastoa täyttivät pienet kaupungit sekä viljelijät, joiden viljelyksiä peittivät aivan valtavat vaaleat pressuiset kasvihuoneet.

Välillä ajoimme tuulivoimalarivistöjen ohitse, joista jotkut olivat hyvinkin pitkiä. Kumpuilevaa, jylhää vuoristoa, sekä välillä todella syvien joen uomien ihmettely vei niin paljon huomiotani, etten matkapahoinvoinnistani huolimatta voinut huonosti :D.

Vihdoin hotelilla! Ollaan lähes poikkeuksetta majailtu joka matkan ajan vuokratalossa, mutta nyt ollaan kahden viikon ajan Green Beach nimisessä hotelissa, suurena valintakriteerinä lämmitetty uima-allas.

Ulko-ovelle vei silta, nimittäin autotiet sun muut menivät ikään kuin vuorella, ja hotelli oli rakennettu jyrkän kielekken toiselle puolella, niin että allin kerros oli meren tasolla, ja toiseksi ylin taso autotien tasolla. Hotellihuoneet olivat näiden kahden tason välissä, ja lisähinnalla sai parvekkeen merelle, hintaa maksamatta joutui katselemaan matkan ajan kallionseinää.

Loppupäivä nautiskeltiin auringosta ja lämmitetystä uima-altaasta ;)

Seuraavana päivänä lähdettiim päiväajelulle sokkeloisille vuoristoteille, tarkoituksena ajaa vehreän palmulaakson ohitse Fatagan kylään.
Mutta ei näkynyt palmulaaksoa lähelläkään, puhumattakaan kylästä...
Pysähdyttiin levähtämään näköalatasteelle, jossa näköalat olivat hyvät! C:
Muutamat ihmiset olivat jo ehtineet aloitella uutta lukkoperinnettä tasanteen kaiteeseen!

Helpotukseksi esiin putkahtaa laakso palmuineen... Ehkei tätä ihan "tuhannen palmun laaksoksi" (kuten matkaoppaassa sanottiin) voi hehkuttaa, mutta näyttää vehreältä kolkon kalliomaaston jälkeen!

pian esiin astui myös pitoreski kylä valkoisine taloineen, olimme siis vihdoin saapuneet Fatagaan!

Parkkeerasimme appelsiinipuun varjoon, kylän pienenpieneen, hiekkapohjaiseen parkkipaikkaan.

Keskellä kylää puiden siimeksessä sijaitsi kaunis kyläkirkko :)

Syötiin hyvää paikallista ruokaa erään ravintolan vuorille päin olevalla terassilla. Tilattiin koko pöytä täyteen erilaisia annoksia, ja jaettiin niistä.

Koko terassi oli täynnä  paikallisia syömässä perheen kesken sunnuntai ateriaa. Tähän mennessä ei olla tässä kylässä törmätty yhteenkään turistiin!

Mitä ihmettä? Luulin että oltiin kanarialla!
Paluumatkalla ajettiin havumetsän ohitse, ja yht'äkkiä vaikuttaa kun oltaisiin ajettu toiseen maahan, kun kuiva kalliomaisema vaihtui kotoiseen havumetsään.

Matkustettiin niin korkealla, että eksynyt pilvi oli samalla tasolla!

Pysähdyttiin paluumatkalla vielä kerran lepuuttamaan, tällä kertaa vanhan puun luo. Vanhana kiipeilijänä (olisitte nähny mut 5 vuotiaana :D) näin puussa heti suuren mahdollisuuden, enkä voinut vastustaa kiipeämistä tuohon luontaiseen kiipeilypuuhun! Lisäksi edessä oli puun kaiverruksista päätellen nuorten parien kuhertelupenkki.

Illalla seurattiin aurongonlaskuja Gran kanarialla :)

Seuraavat päivät meni hotellin läheisyydessä, kun auton kuski, kimmo sairastui.
Mutta se oli hyvä aika tutkia lähialueita ;)

Törmättiin tosi suloiseen kulkukissaan <3 Klikkaa toki nuo kuvat isommiksi!!

Pitkä juttu tuli, kun oon niin huono tiivistämään ;D Vielä seuraavat kolme tulossa, ja niihinkin mahtuu paljon kaikenlaista, mm. retki Las Palmasiin, jouluaatto purjeveneellä, sekä retki sukellusveneellä!